• Nyheter varje vecka
  • Betala med Qliro & Swish
  • Köp nu - Betala senare med QLIRO

Köpvillkor


Innehållsförteckning

  1. Allmänt
  2. Avtal och beställning
  3. Order- och leveransbekräftelse
  4. Priser och information
  5. Betalning
  6. Frakt och leverans
  7. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden
  8. Ångerrätt
  9. Avbeställning
  10. Reklamation
  11. Våra skyldigheter
  12. Om dessa Köpvillkor
  13. Särskilda villkor för företag
  14. Frågor, klagomål eller tvist

1. Allmänt

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller när du gör ett köp från oss via www.firstkitchen.se (”Hemsidan”).

1.2 När du handlar på Hemsidan ingås ett avtal mellan dig och CS ECOM AB, organisationsnummer 559497–5517 och adress Tallrotsgatan 7, 856 42 Sundsvall, Sverige (”First Kitchen”, ”oss” eller ”vi”).

1.3 Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.

1.4 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss via mejl på kundservice@firstkitchen.se 


2. Avtal och beställning

2.1 Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Hemsidan.

2.2 För att genomföra ett köp hos oss behöver du vara minst 18 år och i övrigt ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Vissa delar i dessa Köpvillkor gäller endast för konsumenter och inte för köp som görs av representanter för företag. Vilka delar som endast gäller för konsumenter framgår i Köpvillkoren.

2.3 Om du genomför ett köp som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.


3. Order- och leveransbekräftelse

3.1 När du har slutfört ditt köp på Hemsidan får du en automatisk orderbekräftelse via mejl som bekräftar ditt köp och att ett avtal har ingåtts. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.

3.2 Om produkten du beställt mot förmodan skulle vara slut i lager kommer vi att kontakta dig för att lösa det på bästa sätt.


4. Priser och information

4.1 Vid beställning gäller de priser som anges på Hemsidan vid tidpunkten för beställningen. Priserna anges i svenska kronor. Alla priser till privatpersoner inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2 Vi kan inte garantera att alla bilder på Hemsidan som visar en produkts utseende återger produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen.


5. Betalning

5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Qliro AB erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår alltid i samband med ditt köp och på Hemsidan. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma.

5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Qliro. Du hittar information om Qliros villkor för deras olika betalningsalternativ på deras hemsida. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Qliros dataskyddsinformation.



6. Frakt och leverans

Leverans

6.1 I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om våra olika fraktsätt, dess priser och leveranstider under våra leveransvillkor.

6.2 Vi använder oss av DB Schenker för transport till ditt närmaste utlämningsställe. Vi skickar endast varor som paket eller brev inom Sveriges gränser.

6.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.

Felleverans

6.4 Om du mot all förmodan skulle få en produkt som du inte har beställt kan du kontakta vår kundservice på kundservice@firstkitchen.se så hjälper vi dig att returnera varan.

6.5 Paket kan ibland felsorteras hos transportör vilket gör dem svåra att lokalisera. Upptäcker du att ditt paket inte har skannats hos transportören eller rört på sig på fem vardagar via spårningslänken som skickas till dig via mejl kan du kontakta vår kundservice på kundservice@firstkitchen.se så hjälper vi dig.

Fraktkostnad

6.6 Beroende på vilket fraktalternativ som du väljer och totalbeloppet på din beställning kan fraktavgifter tillkomma. Under vissa förutsättningar erbjuder vi fri frakt. Hur stor fraktavgiften är framgår alltid i samband med ditt köp.

Leveranstid

6.7 Den förväntade leveranstiden anges på Hemsidan. Den förväntade leveranstiden beräknas från dagen efter att du gjort din beställning.

Ej uthämtade paket

6.8 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i butik eller hos postombud i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.

6.9 Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ avgift på 250 kr som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.

Transportskada

6.10 Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, rekommenderar vi att du omgående anmäler detta till vår kundservice per mejl till kundservice@firstkitchen.se.


7. Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden

7.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

7.2 I vissa fall kan du behöva ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

7.3 I övrigt gäller dessa Köpvillkor även för köp av produkter som omfattas av våra Erbjudanden.


8. Ångerrätt

8.1 Denna punkt gäller endast dig som är konsument.

8.2 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat hos oss.


Undantag för vissa produkter

8.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller produkter som snabbt kan försämras eller blir för gamla. Läs mer om detta i vår returpolicy

8.4 Om du handlar en produkt där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå i samband med beställningen.


Värdeminskning av använda produkter

8.5 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.

8.6 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper eller funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.


Hur du ångrar ditt köp

8.7 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt utöva din ångerrätt genom att kontakta oss via vår mejl kundservice@firstkitchen.se eller använda dig av Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt.

8.8 När du meddelat oss att du vill utöva din ångerrätt kommer vi att skicka en förfrankerad adressetikett till dig via mejl.

8.9 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma förpackning som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten, om skadan eller förlusten orsakats av att du varit vårdslös, till exempel när du paketerade produkten.


Returfrakt

8.10 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakt om du väljer att använda vår lösning för retur finns under vår returpolicy. I så fall kommer kostnaden för returfrakten att dras av från din återbetalning.


Återbetalning

8.11 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Tänk på att du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös.

8.12 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet förutsatt att du använt vårt standardleveransalternativ (DB Schenker).

8.13 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.


9. Avbeställning

9.1 Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på kundservice@firstkitchen.se. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från vår kundservice på First Kitchen. Om du endast fått ett automatiskt svar per mejl är din beställning inte avbeställd än.

9.2 Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa beställningen och denna kommer att skickas till dig. Du har dock möjlighet att ångra ditt köp i enlighet med vad som anges under punkt 8.


10. Reklamation

10.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som visar sig inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

10.2 Om du vill reklamera en produkt kan du mejla oss på kundservice@firstkitchen.se. Klagomål registreras även via samma mejl.

10.3 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

10.4 I vissa fall kan du vända dig direkt till leverantören med din reklamation. I sådana fall kommer det att framgå i samband med reklamationen.

10.5 Vid reklamationer står First Kitchen inte för alla kostnader inklusive frakt.


11. Våra skyldigheter

11.1 Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrade att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du som konsument rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.


12. Om dessa Köpvillkor

12.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Hemsidan. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Hemsidan.

12.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.


13. Särskilda villkor för företag

13.1 För kunder som handlar på Hemsidan för ett företags räkning erbjuder ångerrätt. Vi ansvarar däremot inte  för indirekta förluster eller utebliven vinst. 

14. Frågor, klagomål eller tvist

14.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som finns under vår kontaktsida.

14.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du som privatperson kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm eller göra en digital anmälan på www.arn.se.

14.3 Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här

14.4 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid allmän domstol.


Köpvillkorens senaste uppdatering och datum: CS ECOM AB - 2025-04-30